Afvallen lukt niet – wat moet ik doen?

 

Als je af probeert te vallen, kan dit een flinke strijd worden. Want waar kilo’s er heel snel bij kunnen komen, duurt het helaas langer om overtollige kilo’s kwijt te raken. Daar komt nog bij dat veel mensen niet weten hoe je het best van je overtollige kilo’s af kunt komen. Door deze onwetendheid en het feit dat deze mensen daarom maar gewoon iets doen, duurt het nog langer om af te vallen en komen veel mensen tot de conclusie: afvallen lukt niet.

Ben jij ook al tijden gezond aan het eten en flink aan het sporten en lukt het maar niet om af te vallen?
Lees dan in dit artikel meer over de verschillende soorten diëten die er zijn, manieren om snel af te vallen en tips over snel afvallen.

Ik weet zeker  dat het ook jou lukt om af te vallen, als je kiest voor een dieet wat bij jou past.

 

Probleemgebieden bij afvallen

buikvet-afvallen bij buik

Zowel bij mannen als bij vrouwen kan buikvet een probleemgebied zijn.
Met welke aanpak kom je het snelste van buikvet af? Hoe kun je makkelijk buikvet verbranden?
Lees hoe ook jij buikvet ‘te lijf’ kan gaan op een manier die iedereen kan volhouden.

 

Kans maken op een Modifast pakket?

Dieetplannen.nl geeft in juni nog 2 Modifast pakketten weg.
Onze eerste reviewer Leonie vertelt haar eerste ervaringen na een week afvallen met Modifast.
Stuur een email naar info@dieetplannen.nl en geef aan waarom jij de beste reviewer voor ons bent.

Afvallen lukt niet: probeer verschillende soorten diëten

Als je begint met afvallen, kom je er al snel achter dat er honderden of misschien zelfs wel duizenden diëten zijn. Zo zijn er vele diëten die je online kunt volgen, zijn er vele boeken geschreven over het volgen van diëten en zijn er ook vele voedingssupplementen die je kunt gebruiken tijdens het diëten. Door het grote aanbod diëten dat je kunt volgen, kan het lastig zijn om een dieet te vinden dat bij jou past. Om het voor jou wat gemakkelijker te maken, lees je in onderstaande tekst meer over de vier categorieën diëten die er zijn en de verschillende diëten die onder deze categorieën vallen.

Categorie 1: een volledig nieuw voedingspatroon

De eerste categorie diëten bestaat uit diëten die je eigenlijk je gehele leven lang blijft volgen. Deze diëten volg je dus niet enkele weken of enkele maanden, maar blijf je de rest van je leven volgen. Zo zijn deze diëten niet zo zeer gericht op het verliezen van overtollige kilo’s, maar richten deze diëten zich voornamelijk op het aanpassen van het huidige voedingspatroon. Het doel van deze langdurige diëten is dan ook het aanpassen van het huidige voedingspatroon, zodat je uiteindelijk kilo’s verliest en deze kilo’s ook niet meer terugkrijgt. En omdat deze langdurige diëten jouw voedingspatroon voor de rest van je leven moeten veranderen, zijn deze diëten het meest effectief en voorkom je met deze diëten het jojo-effect.

Enkele voorbeelden van diëten die het voedingspatroon voor de rest van je leven aan moeten passen, zijn de volgende:

  • Het paleo dieet:  is een van de beste dieten die makkelijk langdurig te volgen is. Door te werken aan verandering van je levensstijl zorgt het dieet voor een blijvend resultaat.
  • Het Libelle dieet: heb je een ongezond eetpatroon en wil je een gezond voedingspatroon ontwikkelen? Volg dan het Libelle dieet, want dit dieet leert jou precies wat een gezond voedingspatroon is en hoe je dit patroon voor de rest van je leven kan volgen. Het Libelle dieet is dus geen dieet met een einddatum, maar een dieet dat je de rest van je leven volgt.
  • Het sportdieet: het sportdieet bestaat uit enkele supplementen en voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat jij harder kunt sporten, sneller kunt herstellen na een work-out en je fitter voelt. Voornamelijk professionele sporters en bodybuilders volgen dit dieet niet slechts voor bepaalde tijd, maar voor de rest van hun leven.
  • Het EGA dieet: het EGA dieet bestaat uit enkele richtlijnen en regels om een gezond voedingspatroon te creëren. Dit voedingspatroon houd je niet aan voor enkele weken, maar volg je de rest van je leven.
  • Het koolhydraatarm dieet: als je het koolhydraatarm dieet eet, eet je zo min mogelijk koolhydraten. Helaas is het niet mogelijk om helemaal geen koolhydraten te eten (aangezien koolhydraten in vele voedingsmiddelen zitten), maar met het koolhydraatarm dieet probeer je zo min mogelijk koolhydraten binnen te krijgen. Dit doe je door voedingsmiddelen als brood, pasta en rijst structureel niet te eten. De meeste mensen die het koolhydraatarm dieet volgen, doen dit voor de rest van hun leven.

Diëten die je voor langere tijd volgt of zelfs je gehele leven blijft volgen, zijn misschien wat lastiger om vol te houden. Je hebt veel discipline nodig om de diëten te blijven volgen en moet je eetpatroon echt drastisch veranderen, maar uiteindelijk hebben deze diëten wel het beste succes op de lange termijn. Afvallen lukt niet is dus niet meer het geval bij deze langdurige diëten, want door jouw eetpatroon  aan te passen kun je nooit meer zeggen ‘afvallen lukt niet’.

 Categorie 2: diëten voor bepaalde tijd

Naast diëten die je in feite de rest van je leven volgt, zijn er ook vele diëten die je voor bepaalde tijd volgt. Dit wil zeggen dat je deze diëten niet voor de rest van je leven volgt, maar slechts enkele weken of maanden volgt om af te vallen. Heb je al enkele van bovenstaande diëten gevolgd en ben je erachter gekomen dat afvallen lukt niet met bovenstaande diëten? Wellicht zijn de diëten voor bepaalde tijd dan wel iets voor jou. Meer over deze diëten, lees je in onderstaande tekst.

Diëten voor bepaalde tijd zijn er in allerlei soorten, maten en vormen. In de meeste gevallen geldt dat je bij diëten voor bepaalde tijd enkele voedingsmiddelen helemaal niet mag eten of enkele voedingsmiddelen juist alleen maar eet. Zo eet je bij het soepdieet voornamelijk soep, terwijl je bij het vetvrij dieet alle voedingsmiddelen met verzadigde vetten moet laten staan. Je hebt bij het volgen van een dieet voor bepaalde tijd dus de keuze uit diëten die:

  • Bepaalde voedingsmiddelen helemaal verbieden en verder vrij flexibel zijn;
  • Diëten die voornamelijk bestaan uit specifieke voedingsmiddelen of gerechten, zoals fruit bij het fruitdieet.

Enkele populaire voorbeelden van diëten voor bepaalde tijd, zijn de volgende:

  • Het brooddieet: als je het brooddieet volgt, eet je alleen bruin brood. Zo probeer je niet alleen wit brood te vermijden, maar probeer je ook enkele andere (ongezonde) voedingsmiddelen te laten staan. Afvallen lukt niet denk je? Wel met het brooddieet, want met dit dieet kun je in enkele weken tijd vele kilo’s kwijtraken.
  • Het fruitdieet: zoals de naam het al verklapt, eet je bij het volgen van het fruitdieet voornamelijk fruit. Natuurlijk wissel je het eten van fruit af met het nuttigen van andere voedingsmiddelen, anders zou dit dieet te eenzijdig zijn.
  • Het vegetarisch dieet: het vegetarisch dieet is voornamelijk geschikt voor vegetariërs. Ben je vegetariër en denk je afvallen lukt alleen met alle niet-vegetarische diëten op de markt? Begin dan met het vegetarisch dieet, want dit dieet maakt het ook voor jou mogelijk om af te vallen.
  • Het vetvrij dieet: als je het vetvrij dieet volgt, probeer je zo min mogelijk verzadigde vetten binnen te krijgen. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar mensen die het vetvrije dieet volgen hebben veel discipline nodig. Heb je dit niet, dan is de kans groot dat afvallen niet gaat lukken.
  • Het pastadieet: hoewel velen denken dat pasta slecht is als je af wil vallen, kun je ook een dieet volgen met alleen pasta om snel af te vallen. Afvallen lukt niet? Wel met het pastadieet, als je deze op de juiste manier volgt en je aan de regels houdt.
  • Het komkommerdieet: volg je het komkommerdieet, dan eet je enkele komkommers per dag in combinatie met een streng dieet van enkele andere voedingsmiddelen.

Is afvallen niet gelukt met één van bovenstaande diëten? Dan zijn er nog twee dieet categorieën met diverse diëten die jij kunt volgen voor snel en gezond afvallen.

 Categorie 3: diëten met bepaalde supplementen

Als je naar de drogist gaat, kom je vaak ook een schap tegen met allerlei voedingssupplementen. Dit zijn voedingsmiddelen die gebruikt worden bij het volgen van een bepaald dieet, om de strijd tegen de overtollige kilo’s nog gemakkelijker te laten verlopen. Enkele voorbeelden van voedingssupplementen die gebruikt worden bij dit soort diëten, zijn vitaminen, shakes, repen en vervangende maaltijden. Alle diëten die gebruik maken van deze voedingssupplementen, vallen onder de derde categorie met diëten: diëten met bepaalde supplementen.

Als afvallen niet is gelukt zonder supplementen en je al verschillende diëten hebt geprobeerd, kun je één van onderstaande diëten met supplementen volgen om af te vallen:

  • Het Cambridge dieet: als je het Cambridge dieet volgt, eet je voornamelijk soepen, repen en shakes. Deze soepen, repen en shakes moeten allemaal binnen het Cambridge dieet vallen. Je kiest dus niet welke soep je eet en welke maaltijdvervangende reep je koopt, maar koopt de producten die binnen het Cambridge dieet vallen.
  • Het proteïne dieet: als je het proteïne dieet volgt, probeer je zo veel mogelijk proteïnen te eten. Deze proteïnen kunnen in voeding zitten als proteine shakes.
  • Het Modifast dieet: bij het volgen van het Modifast dieet, eet je voor bepaalde tijd alleen maaltijdvervangende producten van Modifast. Dit kunnen repen zijn, maar ook shakes.
  • Het Slimfast dieet: net zoals bij het Modifast dieet, eet je ook bij het volgen van het Slimfast dieet alleen maaltijdvervangende voedingssupplementen die ervoor moeten zorgen dat je snel afvalt.
  • Het Weightcaps dieet: als je het Weightcaps dieet volgt eet je niet alleen gezond, maar gebruik je ook capsules die ervoor zorgen dat je een vol gevoel krijgt. Denk je: afvallen lukt niet? Volg dan het Weightcaps dieet en je valt in enkele weken flink af.
  • Het Flinndal Gezond Gewicht dieet: het Flinndal Gezond Gewicht dieet bestaat uit enkele gezonde afvalproducten.

Categorie 4: crashdiëten

De vierde en laatste categorie diëten bestaat uit crashdiëten. Crashdiëten zijn diëten die voor korte tijd worden gevolgd, bijvoorbeeld voor een week, en in deze korte periode veel resultaat opleveren. Echter, omdat crashdiëten slechts voor bepaalde tijd worden gevolgd en de meeste mensen na deze korte periode weer ongezond gaan eten, zijn deze diëten over het algemeen het minst effectief. Zo komen de meeste mensen na het volgen van een crashdieet tot de ontdekking dat ze weer zijn aangekomen, waardoor ze denken ‘afvallen lukt niet’ en de strijd tegen de overtollige kilo’s opgeven.

Crashdiëten zijn alleen succesvol op de lange termijn als je na het volgen van deze diëten een gezond eetpatroon aanhoudt. Ga je na een week gezond eten weer aan de chips, de alcoholische dranken, de frisdrank en de vette snacks? Dan ben je na enkele dagen weer aangekomen en heeft het volgen van het crashdieet geen nut gehad. Houd je na het volgen van het crashdieet een gezond eetpatroon aan? Dan kunnen de resultaten van jouw crashdieet blijvend zijn.

Enkele voorbeelden van crashdiëten die je kunt volgen, zijn de volgende:

  • Het ziekenhuisdieet: als je het ziekenhuisdieet volgt, eet je voor bepaalde tijd de helft van het aantal calorieën dat je eigenlijk nodig hebt. Het dieet is eigenlijk bedacht voor mensen die een operatie moeten ondergaan en snel af moeten vallen, maar wordt nu ook gevolgd door mensen die gewoon af willen vallen. Je valt in een week 10 kilo af met het ziekenhuisdieet, dus het is zeker effectief.
  • Het yoghurtdieet: als je het yoghurtdieet volgt, eet je gedurende de gehele dag in totaal 2 liter yoghurt. Dit kan op korte termijn zorgen voor goede resultaten, maar kan op de lange termijn niet gezond zijn. Zo krijg je bij het volgen van het yoghurtdieet te weinig vitaminen binnen, waardoor je dit dieet nooit erg lang kunt volgen.
  • Het Dukan dieet: volg je het Dukan dieet, dan eet je voornamelijk eiwitrijke voedingsmiddelen, zoals vlees en vis. Op de korte termijn is dit natuurlijk prima, maar op lange termijn kan dit eenzijdige voedingspatroon ervoor zorgen dat je te weinig van bepaalde gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt. Volg het Dukan dieet daarom nooit te lang.

Kortom: wil je heel snel afvallen, bijvoorbeeld omdat je een feestje hebt of gaat trouwen? Dan kun je een crashdieet volgen om in een week tijd flink veel kilo’s te verliezen. Houd er wel rekening mee dat de kilo’s die je kwijtraakt snel terug kunnen komen en zeker als je na het volgen van het dieet weer meteen begint met ongezond eten.

Afvallen lukt niet: manieren om snel af te vallen

Als je snel af wil vallen, zijn er enkele dingen die je kunt doen. De drie beste manieren om snel af te vallen, worden in onderstaande tekst beschreven.

1: start met een crashdieet

afvallen lukt niet? een crashdieet voor de korte termijnAls je snel af wil vallen, kun je een specifiek snel afvallen dieet volgen. Een snel afvallen dieet wordt ook wel een crashdieet genoemd en betreft een dieet waarbij je enkele dagen erg weinig calorieën binnenkrijgt of enkele dagen slechts enkele voedingsmiddelen mag eten. Hierdoor verlies je in een week tijd een groot aantal kilo’s, waardoor deze diëten voornamelijk geschikt zijn voor mensen die in een week tijd willen afvallen voor bijvoorbeeld een bruiloft, een vakantie of een date.

2: verbrand meer calorieën dan je binnenkrijgt

afvallen lukt niet? meer calorieën verbranden met sportenEen andere manier om snel af te vallen, is door meer calorieën te verbranden dan je binnenkrijgt. Dit betekent dat je niet alleen weinig calorieën moet eten, maar ook veel moet sporten. Houd er wel rekening mee dat je niet te weinig eet en voldoende energie hebt om te sporten, want niet eten in combinatie met actief sporten is natuurlijk niet gezond. Wil je gezond afvallen, dan dien je dus een gezonde balans te vinden tussen weinig calorieën eten en veel sporten.

3: eet koolhydraatarm

Een andere manier om in een korte tijd veel af te vallen, is door af te vallen met het koolhydraatarm dieet. Heb je al vele diëten geprobeerd en denk je: afvallen lukt niet? Volg dan dit relatief eenvoudige dieet en je zal zien dat je in korte tijd veel kilo’s kwijtraakt. De koolhydraten die we dagelijks binnenkrijgen zijn namelijk de nummer één oorzaak van ons overtollige vet, bijvoorbeeld op onze buik en op onze billen. Door koolhydraatarm te eten, verlies je dit vet in korte tijd en val je snel af. En omdat het vrij gemakkelijk is om koolhydraatarm te eten, kan iedereen met het koolhydraatarm dieet afvallen en kan niemand meer de smoes ‘afvallen lukt niet’ gebruiken.

Afvallen lukt niet: drie belangrijke tips voor snel afvallen

Wil je snel en gezond afvallen? Lees dan onderstaande tips door en start met snel afvallen.

  1. Kies een dieet schema wat past bij jouw levensstijl. Als afvallen lastig voor je is, gebruik dan een goed dieet schema. Er zijn verschillende soorten dieet schema’s met allemaal een ander doel. Wij hebben verschillende dieet schema’s of een rij gezet, waardoor je makkelijk een dieet schema kan kiezen wat bij jou past.
  2. Wil je heel snel afvallen, dan is het belangrijk om je niet alleen te focussen op datgene wat je niet mag eten. Niet eten is namelijk niet de sleutel tot afvallen, maar het eten van de juiste voedingsmiddelen is de juiste keuze. Probeer jezelf dus niet uit te hongeren, maar vervang ongezonde voedingsmiddelen met gezonde voedingsmiddelen voor heel snel afvallen.
  3. Afvallen zonder dieet is ook mogelijk. Stel een trainingsschema op, ga iedere dag naar de sportschool en je zal zien dat je in korte tijd veel kilo’s kwijtraakt.
  4. Afvallen zonder sporten is minder succesvol dan afvallen zonder dieet. Beweeg je namelijk niet of niet voldoende, dan duurt het veel langer voor je jouw overtollige kilo’s kwijtraakt en daadwerkelijk afvalt. Als je echt heel snel wil afvallen, is dagelijks bewegen dus erg belangrijk. Wil je 5 kilo afvallen? Eet dan niet alleen gezond, maar probeer ook dagelijks een half uur te bewegen (wandelen, fietsen, hardlopen, et cetera).

Kortom: er zijn veel manieren om snel af te vallen. Heb je al vele diëten geprobeerd en ben je ook dagelijks in de sportschool, maar denk je ‘afvallen lukt niet’ omdat je geen resultaat ziet? Geef dan niet meteen op, want sommige diëten hebben tijd nodig.

Op de deze website delen we ervaringen van verschillende dieetplannen, zodat je het beste dieet kiest wat bij jou past.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *