Wil je effectief vet verbranden en eindelijk slagen in het afvallen? Dan kun je onderstaande tips goed gebruiken. Je kunt ervoor kiezen om alle 7 tips na te leven, maar ook een stuk of 4 tips uitkiezen. Een dieet is niet meer nodig met deze 7 tips. Lees ook deze 11 tips voor snel afvallen

Ga meer bewegen

Een tip die natuurlijk voor het oprapen ligt: ga meer bewegen. Lichaamsbeweging is de makkelijkste en snelste manier om met vet af te rekenen. Doordat je beweegt, heeft je lichaam energie nodig. Die energie wordt uit vetvoorraden gehaald die al eerder zijn opgeslagen. Door te bewegen komt dat allemaal vrij en wordt het verbrand.

Beweging kun je breed zien: van sporten tot af en toe een blokje om. Hoe meer je beweegt, hoe effectiever het is.

Minderen met koolhydraten

Wist je dat koolhydraten de boosdoeners zijn voor veel mensen die willen afvallen? Ze zorgen ervoor dat vetmassa wordt aangemaakt en opgeslagen blijft op je lichaam. Overgewicht is een direct gevolg van teveel koolhydraten.

Het bereiden van koolhydraatarme gerechten kan dan ook goed helpen om je overgewicht te doen afnemen.

Eet meer eiwitten

Anders dan koolhydraten maken eiwitten je niet dikker, maar sterker. Ze voorzien ook nog eens in grote hoeveelheden energie. Eiwitrijke voeding is dus op twee manieren erg voordelig. Eiwitrijke recepten zitten boordevol proteïnen. Je kunt eiwitrijke recepten maken op basis van kip, ei, vlees, zeevruchten en vis. Ook groenten en fruit horen erbij.

Drink veel water

Als je veel water drinkt, krijg je minder de neiging om ongezonde sapjes en limonade te drinken. Die producten staan vaak bol van de suikers. Zorg dus dat je water drinkt, waardoor je minder limonade en sap gaat drinken. Zo voorkom je dat de suikers door je lichaam worden opgenomen en worden opgeslagen als vet.

Tussendoortjes beperken

Een belangrijke reden dat veel mensen overgewicht hebben is omdat ze teveel ongezonde tussendoortjes eten. Een reep chocolade hier, een zakje chips zus, een bakje drop en ga zo maar door. Tussendoortjes die gezond lijken hoeven dat ook niet altijd te zijn. De kant-en-klare mueslirepen en vruchtenkoekjes bevatten heel veel suikers en koolhydraten en zijn echt niet gezond (ondanks dat er zogenaamd “echte stukjes fruit” in verwerkt zijn!). Ga dus liever voor gezondere tussendoortjes, zoals paprika en tomaat of een stuk fruit.

Groene smoothies

Water en fruit kun je mixen met groenten en zo ontstaat een groene smoothie. Perfect als tussendoortje! Een goede groene smoothie geeft je veel energie, omdat je in één klap heel veel groenten en fruit (met alle vitaminen, mineralen, ijzers en vezels van dien) binnen krijgt. Groene smoothies laten je bovendien eindeloos variëren. Heerlijk dus.

Voldoende rust

Tot slot is het belangrijk om goed tot rust te komen. Mensen die veel uitrusten zijn een stuk gezonder, omdat het lichaam de kans krijgt om te herstellen. Afvallen gebeurt dan ook in rust. Je spieren groeien, je vetmassa wordt vernietigd en voeding wordt verwerkt. Een uur of 7 tot 8 per nacht slapen is zeker aan te bevelen. Maar ook moet je voordat je gaat slapen rustig aan doen en zeker niet gaan snoepen en snacken.