Afvallen doe je door het creëren van een negatieve energiebalans. Een negatieve energiebalans ontstaat op het moment dat je minder calorieën eet dan wat je lichaam nodig heeft. Als het lichaam niet genoeg calorieën binnen krijgt dan wat het nodig heeft dan zal het gedwongen worden om lichaamsvet in te gaan zetten als brandstof. Door het verbranden van lichaamsvet val je af.

Twee manieren voor het verkrijgen van een negatieve energiebalans
Er zijn twee verschillende manieren om een negatieve energiebalans te creëren. Dit kan je doen door minder te eten of door meer te gaan bewegen / sporten. Natuurlijk kan je ook minder gaan eten terwijl je meer gaat bewegen, hierdoor zal een grotere negatieve energiebalans ontstaan waardoor je sneller gewicht zult verliezen. In dit artikel zullen we ons richten op het afvallen met sporten.

Met sporten zal je niet altijd automatisch afvallen
Als je gaat afvallen met sporten dan houdt dat overigens niet automatisch in dat je afvalt. Zoals hierboven al aangehaald val je af door het creëren van een negatieve energiebalans, bij het tegenover gestelde, een positieve energiebalans kom je aan. Stel je lichaam heeft dagelijks 2.500kcal nodig maar je eet dagelijks 3.000kcal. Je hebt dan een positieve energiebalans van 500kcal waardoor je bent aangekomen. Als je door dagelijks te gaan sporten 300kcal gaat verbranden dan heb je nog steeds een positieve energiebalans van 200kcal. Je zal dan nog steeds aankomen, echter minder snel dan voorheen.

Daarom is het goed om allereerst inzicht te krijgen in je dagelijkse calorieënbehoefte en in wat je zoal eet op een dag. Met behulp van online rekentools kan je je dagelijkse calorieënbehoefte bepalen. Door bij te houden wat je op een dag eet en drinkt kan je uitrekenen hoeveel calorieën je binnen krijgt. Hiervoor kan je overigens handige Apps downloaden waarmee je het eenvoudig bij kunt houden.

Als je de laatste tijd aardig op hetzelfde gewicht bent gebleven dan mag je er vanuit gaan dat je aardig neutrale energiebalans hebt.

Als je wilt gaan afvallen met sporten dan zal je moeten proberen om in ieder geval te zorgen voor een negatieve energiebalans van 200kcal per dag. Dan zal je echt resultaten gaan zien. Als je negatieve energiebalans groter is dan 200kcal per dag dan zal je uiteraard sneller gewicht verliezen, maar zorg ervoor dat de energiebalans niet groter wordt dan 500kcal per dag. Anders zou het afvallen ongezond kunnen worden en kan je spiermassa gaan verliezen.

Met welke sporten kan je afvallen?
In principe is iedere actieve sport geschikt om af te vallen. Bekend zijn de uithoudingssporten zoals hardlopen, fietsen, zwemmen, schaatsen en roeien. Het voordeel van uithoudingssporten is dat je ze, op een rustig tempo, lang kan volhouden. Dit betekend dat je er veel calorieën mee kunt verbranden. Met hardlopen kan je ongeveer 450kcal per uur verbranden, met fietsen 400kcal (moet je wel aardig doorfietsen), met zwemmen 500kcal en met roeien 500kcal per uur. Hoeveel je precies verbrand hangt af van je gewicht, je tempo en de weersomstandigheden. Als het koud of juist heet is verbrand je meer calorieën.

Als je kiest voor een uithoudingssport om gewicht te verliezen dan is het belangrijk dat je een tempo kiest wat je goed kunt volhouden. Je kan beter een uur rustig hardlopen dan een half uur op een tempo waarvan je tong uit je mond hangt, je verbrand met het uur rustig lopen meer calorieën.

Als je conditie nog slecht is dan kan je er ook voor kiezen om te gaan wandelen. Je verbrand hiermee weliswaar minder calorieën dan met hardlopen maar als je het lang genoeg volhoud kan je met wandelen ook de nodige calorieën verbranden. Als je lekker doorwandelt dan verbrand je ongeveer 250kcal per uur.

De keuze van de uithoudingssport welke je kiest om af te vallen kan je laten afhangen van de sport welke je het liefste doet. Als je vet op de heupen wilt verbranden dan gaat dit niet sneller door te gaan hardlopen of te schaatsen. Je kan dan net zo goed gaan zwemmen of roeien als je dat leuker vindt. Het is namelijk niet mogelijk om lokaal vet te verbranden. Als je een bepaalde streek op je lichaam hebt waar het vet hoofdzakelijk opgeslagen ligt dan raak je dit kwijt door je gehele lichaamsvetpercentage omlaag te brengen wat je doet door calorieën te verbranden. Het is wel vaak zo dat je het verlies van vet pas als laatste gaat zien op de plekken waar het meeste vet is opgeslagen. Laat je dus niet ontmoedigen als je niet direct resultaat ziet op de plek waar je die het liefste zou zien.

Krachttraining

Uit onderzoeken is gebleken dat je met krachttraining betere resultaten kan boeken als je vet wilt verliezen dan met uithoudingssporten. Dit komt omdat je met krachttraining je spieren sterker maakt, deze sterkere spieren worden groter en dit helpt je metabolisme vooruit. Hoe meer spiermassa je hebt des te meer calorieën je lichaam zal gaan verbranden, ook in rust, als je helemaal niets doet!

Met krachttraining kan je ongeveer een halve kilo spiermassa per maand winnen. En iedere halve kilo spiermassa staat voor het dagelijks verbranden van 40kcal. Daarnaast verbeter je met krachttraining je houding waardoor je er ook sneller slanker zal uitzien.

Met krachttraining geldt hetzelfde als met uithoudingssporten. Het maakt niet uit welke spiergroepen je traint om op bepaalde plekken vet kwijt te raken. Zo kan je buikvet kwijt raken door push-ups te doen.

Voor krachttraining hoef je niet naar de sportschool (maar kan natuurlijk wel). Je kan thuis ook tal van krachtoefeningen doen zoals squats (kniebuigingen), push-ups (opdrukken) en buikspieroefeningen.

De beste resultaten kan je behalen als je krachttraining combineert met een uithoudingssport. Als je krachttraining hebt gedaan dan hebben je spieren rust nodig om te kunnen herstellen. Op deze rustdag voor de spieren kan je dan een uithoudingssport beoefenen om zo calorieën op je rustdag te verbranden. Succes met deze fitness tips!