strakke buik door verbranden van buikvet

Buikvet verliezen met sporten

Te veel vet rondom de buik is gevaarlijk voor je gezondheid. Het kan allerlei hart- en vaatziekten veroorzaken. In dit artikel lees je welke vorm van sport het meest effectief is om af te vallen rondom je buik.

Waarom is lichaamsbeweging belangrijk?

Wil je afvallen dan zul je minder calorieën moeten consumeren dan jou lichaam per dag verbrandt. Je kunt de calorie-inname grofweg op twee manieren beïnvloeden:

  • door minder en anders te gaan eten eventueel met behulp van een dieet;
  • door lichaamsbeweging kun je er voor zorgen dat jou lichaam meer calorieën gaat verbranden.

Zoals je op deze website hebt kunnen lezen is voeding veruit het belangrijkste aspect dat je kunt beïnvloeden als je wilt afvallen.

Door lichaamsbeweging verbrandt je calorieën maar als je het goed doet bouw je tegelijkertijd  spiermassa op. Spiermassa verhoogt jou vetverbranding ook wanneer je niet actief bezig bent (ruststofwisseling). Hoe meer spiermassa hoe hoger de vetverbranding.

Hieronder lees je welke vorm van lichaamsbeweging het meest effectief is als je wilt afvallen rondom de buik. Wil je weten hoe je het aspect voeding het beste kunt beïnvloeden dan is het aan te raden dit artikel over afvallen buik te lezen. In het betreffende artikel lees je een compleet, gedetailleerd en gedegen stappenplan aan de hand waarvan jij direct kunt starten met het verliezen van buikvet.

Buikvet verliezen: welke vorm van lichaamsbeweging is het meest effectief

Mensen die willen afvallen kiezen bijna altijd voor cardio oefeningen. Denk hierbij aan hardlopen, wielrennen, mountainbiken etc. Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt echter dat dit niet de meest efficiënte manier is om af te vallen.

Onderzoek wijst uit dat de Hoge Intensiteit Interval Trainingen (HIIT) de beste afslankresultaten oplevert. Tijdens deze HIIT ligt de intensiteit van de training heel hoog waarbij je werkt met intervallen. Een tijd van zware inspanning wordt afgewisseld met korte rustpauzes waardoor je traint met een relatief hoge hartslag.

Je kunt HIIT toepassen op feitelijke alle soorten van lichaamsbeweging. Als je gaat hardlopen volgens het HIIT principe wissel je perioden van sprinten af met korte perioden van rust (wandelen). Nadeel hiervan is dat je geen spiermassa opbouwt.

De beste resultaten worden daarom gehaald als je de HIIT combineert met krachttraining. Hiervoor hoef je overigens echt niet naar de fitness-school. Veel oefeningen zijn prima thuis te doen afhankelijk van welke trainingsvorm je kiest.

Je kunt bijvoorbeeld een Kettlebell aanschaffen (gewichtskogel met handvat) waarmee het hele lichaam getraind kan worden. Met de oefeningen verbrandt je relatief veel calorieën en bouw je door het gewicht tegelijkertijd spiermassa op.

Twee praktische oefeningen om snel buikvet te verliezen

Hieronder beschrijf ik in het kort twee oefeningen volgens het HITT principe die je met de Kettlebell kan uitvoeren waarmee je enorm veel calorieën verbrandt.

Split Squat

Bij de split squad houd je het gewicht in de rechterhand en zit je het rechterbeen naar voren. Vervolgens ga je met het linkerbeen naar voren buigen tot dat de knie bijna de grond raakt waarna je weer naar boven komt. Deze oefening doe je dan bijvoorbeeld 8 keer rechts en 8 keer links gedurende 3 sets. Je zult merken dat dit een enorme krachtsinspanning vergt waarbij het zweet uit al je porieën komt.

Two arm Swing

Bij de two arm swing zet je beide benen naast elkaar op heup hoogte. Terwijl je de kettlebell met twee handen vasthoud zak je rustig door je knieën waarbij het belangrijk is de billen naar achteren te duwen. Vervolgen zwaai je vanuit de heup het gewicht omhoog waarbij je armen volledig gestrekt blijven. Deze zwaaibeweging herhaal je vervolgens een aantal keren.

De kracht van bovenstaande oefeningen zit ook in de combinatie van de oefenening. De split squat wissel je daarom het beste af met de two arm swing. Zo kun je van de split squad en two arm swing telkens 1 set doen zonder te rusten. Nadat je van beide oefeningen 1 set hebt gehad kun je kort een pauze nemen om je hartslag wat om laag te brengen. Vervolgens ga je door met de 2e set en 3e set.

Wat zijn jou ervaringen wat betreft afvallen in combinatie met sporten?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *