snel afvallen met crash dieet

Snel afvallen? Volg een crash dieet

Heb je een feestje op de planning staan, ga je op vakantie of ga je trouwen en wil je snel veel kilo’s kwijtraken om er op je best uit te zien? Volg dan een crash dieet en raak in een zeer korte tijd veel overtollige kilo’s kwijt.

Een crash dieet is een dieet waarbij je fors minder calorieën inneemt dan je normaliter zou doen. Op deze manier verlies je in een korte tijd veel vetmassa en gewicht, waardoor je er dunner uit ziet en je beter voelt. Volg je een crash dieet op de juiste manier, dan kun je wel tot enkele kilo’s per week afvallen. Meer over de populairste crash diëten van dit moment, het soepdieet, het ziekenhuisdieet en het Dukan dieet, lees je op deze pagina.

 

[wpsm_numhead num=”1″ style=”3″ heading=”2″]Crash dieet 1: het soepdieet[/wpsm_numhead]

Eén van de populairste diëten op dit moment, is het crash dieet met de naam soepdieet. Als je dit crash dieet volgt, consumeer je iedere dag tussen de 800 en 1000 calorieën. Je mag het crash dieet maximaal 7 dagen volgen, omdat je anders niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgt om goed te kunnen functioneren. Wil je het crash dieet nog een keer volgen na de eerste periode van 7 dagen, dan moet je minimaal 7 dagen wachten voor je weer mag beginnen met het soepdieet.

Als je het soepdieet volgt, eet je voornamelijk soep. De basisingrediënten van de soep die je eet, zijn de volgende: zes grote uien, vier wortelen, drie grote tomaten, drie groene paprika’s, één witte kool, één bos soepselder, één pakje soepmix, bouillonblokjes, peper, tabasco, peterselie, sojasaus, rozemarijn, oregano, tijm, knoflook en chilipepers. Wat je in ieder geval niet mag toevoegen aan de soep van het soepdieet, is zout.

Net zoals alle andere diëten, heeft het volgen van het soepdieet als crash dieet zowel voordelen als nadelen.

[wpsm_column size=”one-half”][wpsm_pros title=”Voordelen van het soepdieet”]

  • Je valt snel af en raakt in 7 dagen wel gemiddeld 4 kilo kwijt.
  • Je mag de soep die je maakt zo veel eten als je wil. Je hebt dus niet de hele dag honger, maar mag gewoon zo veel soep eten als je zelf wil.
  • Je hoeft geen ingewikkelde maaltijden te maken, maar eet eenvoudig te bereiden soepen.
  • Het dieet duurt maar 7 dagen, dus je bent zo weer klaar met het dieet.

[/wpsm_pros][/wpsm_column][wpsm_column size=”one-half” position=”last”][wpsm_cons title=”Nadelen van het soepdieet:”]

  • Je leert niet hoe je altijd gezond kunt eten volgens een gezond eetpatroon, dus je komt vaak na het volgen van het dieet weer snel aan.
  • Je bent snel uitgekeken op de soep, waardoor het lastiger is om het dieet vol te houden. En omdat je ook geen zout mag toevoegen aan de soep, kan de soep die je moet eten wat flauw smaken.
  • Je verliest voornamelijk vocht, maar minder vet.

[/wpsm_cons][/wpsm_column]

 

[wpsm_numhead num=”2″ style=”3″ heading=”2″]Crash dieet 2: het ziekenhuisdieet[/wpsm_numhead]

Een ander populair crash dieet van dit moment is het ziekenhuisdieet. Het ziekenhuisdieet wordt doorgaans gevolgd door mensen die moeten afvallen voor een bepaalde operatie, maar kan ook gevolgd worden door gezonde mensen om overtollige kilo’s kwijt te raken. En omdat je bij het ziekenhuisdieet maar de helft van je dagelijkse calorieën binnenkrijgt en je lichaam daarom vetreserves gaat aanspreken om energie te krijgen, val je zeker af met dit crash dieet.

Let wel goed op, want je mag het ziekenhuisdieet niet te lang volgen. Omdat je te weinig calorieën binnenkrijgt en bovendien niet voldoende van bepaalde gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt, mag het dieet namelijk maar voor bepaalde tijd gevolgd worden.

[wpsm_column size=”one-half”][wpsm_pros title=”Voordelen van het ziekenhuisdieet”]

  • Je valt in een korte tijd veel af. Heb je een speciaal feestje op de planning staan, ga je op vakantie of wil je afvallen voor een date, dan is het ziekenhuisdieet erg geschikt.
  • Het dieet is gemakkelijk te volgen. Je hoeft namelijk zelf niet na te denken, maar doet gewoon wat er in de regels staat.
  • Het ziekenhuisdieet is gebaseerd op alledaagse producten, dus je hoeft (bijna) niets te kopen om het dieet te kunnen volgen.

[/wpsm_pros][/wpsm_column][wpsm_column size=”one-half” position=”last”][wpsm_cons title=”Nadelen van het ziekenhuisdieet:”]

  • Door het tekort aan calorieën kun je te maken krijgen met lichamelijke klachten als hoofdpijn, vermoeidheid en een slap gevoel.
  • Je mag het dieet niet te lang volgen, omdat je in dit geval te maken kunt krijgen met een tekort aan bepaalde essentiële voedingsstoffen.
  • Het gewichtsverlies van het ziekenhuisdieet is vaak maar tijdelijk, waardoor je te maken kunt krijgen met het jojo-effect.

[/wpsm_cons][/wpsm_column]

 

[wpsm_numhead num=”3″ style=”3″ heading=”2″]Crash dieet 3: het Dukan dieet[/wpsm_numhead]

Het Dukan dieet is een crash dieet dat om een 4-stappenplan draait. Hierbij eet je voornamelijk proteïnerijke voedingsmiddelen zoals vis, garnalen, zalm en mager vlees, maar moet je voedingsmiddelen als vlees mijden. Daarnaast eet je tevens veel groenten, zodat je jezelf een gezond eetpatroon aanleert en na het afronden van het dieet niet meteen weer aankomt.

 

Het Dukan dieet is een populair crash dieet en dit is niet voor niets. Als je dit dieet volgt, profiteer je namelijk van diverse voordelen. Dit betreft de volgende voordelen:

  • Je hebt geen hongergevoel, maar valt wel af.
  • Je kan blijven genieten van lekker eten.
  • Afvallen gaat geleidelijk en niet op een onverantwoord tempo.
  • Je hoeft geen calorieën te tellen of voeding af te wegen.
  • Je hebt snel resultaat, waardoor je meer motivatie krijgt en het dieet gemakkelijker is om vol te houden.

Helaas heeft het volgen van dit crash dieet ook enkele nadelen. De belangrijkste nadelen, zijn de volgende:

  • Je moet vaak extra voedingssupplementen innemen omdat je in de eerste fase geen groenten en fruit mag eten.
  • Je kunt moe en lusteloos worden door de weinig gevarieerde voedingsmiddelen die je moet eten.

Crash dieet…niet gezond gewoon niet doen

Alle crash diëten die wij kennen zijn verre van comfortabel, waarbij je eigenlijk aan het vechten bent tegen je eigen lichaam. Voor ons is dit ook een dieet vorm die we zeker niet aanraden, tenzij het wordt voorgeschreven op medische gronden.
De resultaten zijn slechts zeer tijdelijk.  Door het jojo-effect ben je over 6 weken weer terug op je oude gewicht.

In onze dieet vergelijker kun je een dieet kiezen welke past bij jou levensstijl. Hiermee duurt het afvallen misschien iets langer, maar blijft het resultaat behouden.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *