resultaat 2 weken modifast

Dieet tips voor je gezondheid en gezond gewicht

Op internet wordt je bedolven onder informatie over hoe je snel overtollige kilo’s kwijt kunt raken. De hoeveelheid informatie is zo overweldigend dat het verwarrend kan zijn. Dat niet alle gezondheidsdeskundigen het niet op alle vlakken met elkaar eens zijn helpt daarbij ook niet.

Zo heb je voedingsdeskundigen die je adviseren alleen maar rauw voedsel te eten terwijl andere je een dieet adviseren wat bestaat uit shakes en ander voorverpakt voedsel om maar twee uiterste te noemen.

En wil je een dieet volgen, waar kies je dan uit? Wordt het een vetarm- of koolhydraatarm dieet? Of je ga je toch maar eten zoals de oermens en ga je aan het paleo dieet?

Waar doe je nou goed aan? Wij maken het makkelijk voor je en verzamelde de beste dieet tips. Tips die er voor zullen zorgen dat je niet alleen gewicht zult verliezen maar bovendien voor zullen zorgen voor een goede gezondheid.

Tip 1: vermijd toegevoegd suiker

Je zult misschien denken dat je dit ook zelf wel had kunnen bedenken. Maar besef dat het vermijden van toegevoegd suiker niet zo eenvoudig is als het lijkt. Het probleem is dat in bijna al het voorverpakte en bewerkte eten toegevoegde suikers zitten. Gezond een soepje eten? Vergeet het maar. In bijna alle soepen die je in de supermarkt koopt zitten suikers toegevoegd. Nou niet echt een voedingsmiddel waarbij je dat zou verwachten. Dit is ook het geval bij andere voedingsmiddelen zoals vleeswaren.

Koop je bewerkt voedsel dan zal je daarom altijd eerst goed te verpakkingen moeten lezen. Hierbij moet je bedacht zijn op suikerschuilnamen. Suiker staat vrijwel nooit als ‘suiker’ op de lijst met ingrediënten maar eerder met benamingen zoals dextrose of glucose-fructose stroop.

Toegevoegde suikers worden gezien als de belangrijkste oorzaak van gewichtstoename en gezondheidsproblemen zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Er is een belangrijk verschil tussen toegevoegde suikers en natuurlijke suikers zoals deze in fruit zitten. De suikers in fruit komen in je maag samen met de voedingsvezels waarin deze opgeslagen liggen. Hierdoor heeft je lichaam veel meer tijd nodig om deze suikers op te kunnen nemen. Hierdoor is er niet zo’n grote piek in de bloedglucose en hoeft het lichaam minder insuline aan te maken. De insulinewaarden binnen de perken houden is belangrijk voor een goede gezondheid en om gewicht te kunnen verliezen.

Tip 2: eet veel vezels

Nu we het toch over vezels hebben: hiervan mag je er lekker veel eten. Ze zullen de maag en zorgen voor een goede spijsvertering en stoelgang. Uit onderzoeken is gebleken dat diëten die rijk zijn aan vezels het afvallen bevorderen. Ze vullen de maag zonder dat ze calorieën leveren wat een groot voordeel is als je af wilt vallen. Vezelrijke voeding maken het voor je lichaam ook mogelijk om een teveel aan cholesterol via de ontlasting af te voeren wat belangrijk is voor de gezondheid.

Je vindt vezels in groenten, fruit, bonen, peulvruchten, noten en volkorenproducten zoals havermout. Vermijd producten die zijn gemaakt van geraffineerde granen zoals wit brood of koek. Hiervan zijn de vezels verwijderd.

Tip 3: let op wat je drinkt

Frisdranken, sportdranken, energie dranken, ijskoffies, zuiveldrankjes…noem het maar op. Ze zijn allemaal rijk aan suiker en/of zoetstoffen en ze zijn rijk aan calorieën. Het gevaar van al deze vloeibare calorieën is dat het lichaam ze niet goed registreert als gegeten calorieën waardoor er geen signaal naar de hersenen wordt gestuurd dat je genoeg calorieën binnen hebt (zoals met vast voedsel wel gebeurt).

Hou het bij water, zwarte koffie of groene thee. Uiteraard zonder suiker. Wees ook terughoudend met zoetstoffen. De meeste zijn ongezond en lokken toch nog een reactie uit wat betreft de aanmaak van insuline (wat niet gewenst is). Uit onderzoeken blijkt dat de natuurlijke zoetstof stevia niet deze negatieve effecten heeft.

Tip 4: eet gezonde vetzuren

Vetten zijn voor veel mensen voor de hand liggend om uit het dieet te schrappen als men wilt gaan afvallen. Het is echter wel belangrijk om voldoende gezonde vetzuren in het dieet op te nemen. En dat je dik wordt van vet is ook al achterhaald. Je kunt vet eten en toch afvallen, bij het ketogeen dieet eet men zelfs bijna uitsluitend vet en valt men toch af.

Het zijn juist de suikers en koolhydraten die dik maken. Gezonde vetzuren in het dieet zijn belangrijk omdat vetten zorgen voor een gevoel van verzadiging. Door dit gevoel van verzadiging zal je minder snel te veel eten. Gezonde vetzuren zijn voor de gezondheid belangrijk omdat ze betrokken zijn bij een gezonde hormoonhuishouding en een goede stofwisseling.

Gezonde vetten zitten in vette vissoorten, noten, avocado’s, olijfolie en kokosolie.

Tip 5: vermijd crash diëten

Overgewicht is niet gezond en de gezondheid kan verbetert worden door af te vallen tot een goed gewicht. Alleen de manier waarop dit door sommige gedaan wordt is niet altijd even gezond te noemen. Overgewicht is vaak het gevolg van jarenlang slechte voedselkeuzes maken. Op het moment dat besloten wordt iets aan het overgewicht te doen dan is de wens vaak om zo snel mogelijk het streefgewicht te behalen. Een manier om snel het streefgewicht te behalen is door het volgen van een crash dieet.

Bij een crash dieet eet je nog maar heel weinig calorieën. Een snel gewichtsverlies is dan een logisch gevolg. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat met de grote caloriebeperking ook een groot tekort ontstaat aan voedingsstoffen; er wordt immers veel minder gegeten dan normaal.

Maar misschien wel het grootste probleem van crash diëten is dat hierbij het jojo-effect zal optreden. Bij een crash dieet verlies je automatisch spiermassa en wordt de stofwisseling trager. Zodra het oude dieet wordt hervat dan vliegen de kilo’s er werkelijk weer aan en kan men weer van vooraf aan beginnen. Het jojo-effect is bovendien erg slecht voor de gezondheid. Het wordt in verbrand gebracht met een hoger risico op hart- en vaatziekte en diabetes type 2. Het is daarom veel beter om een dieet, zoals het koolhydraatarme dieet, te kiezen wat minder drastisch is en ook op de langere termijn voor een verbetering van de gezondheid zorgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *