Gebruik deze tips om sneller af te vallen

Als je wilt gaan afvallen en je bent op internet op zoek naar informatie dan wordt je al snel geconfronteerd met allerlei mythes en absurde claims. Je komt de meest vage diëten tegen waarbij geclaimd wordt dat je wel 5 of 10 kilo per week kunt afvallen.

Om te voorkomen dat je je op een ongezond dieet stort wat niet eens werkt hebben we hier een aantal afvaltips voor je verzameld die een wetenschappelijke basis hebben.

Tip #1: eet eiwitten bij het ontbijt

Je ontbijt is idealiter eiwitrijk in plaats van koolhydraatrijk. Je bent wellicht gewend om boterhammen als ontbijt te eten. Brood is koolhydraatrijk. Deze koolhydraten worden snel omgezet in glucose waarna je bloedsuiker snel stijgt. Je lichaam gaat veel insuline aanmaken en op het moment dat je bloedsuiker weer daalt krijg je alweer honger. Dit is meestal al een paar uur na het ontbijt.

In plaats van koolhydraten kan je veel beter het accent leggen op het eten van eiwitten. Eiwitten hebben als voordeel dat deze langzaam te verteren zijn. Hierdoor blijft het eten langer in je maag zodat je langer een vol gevoel hebt.

Een ander voordeel is dat het je lichaam meer energie kost om eiwitten te verteren dan om koolhydraten te verteren. Hierdoor gaat je metabolisme omhoog wat natuurlijk erg gunstig is als je af wilt vallen.

Uit onderzoeken is gebleken dat mensen die eiwitrijk ontbijten in plaats van koolhydraatrijk over de gehele dag gezien aanzienlijk minder calorieën eten. Het gevoel van verzadiging is simpelweg hoger waardoor er minder behoefte is om tussendoortjes te gaan eten.

Wil je eiwitten bij het ontbijt eten dan kan je bijvoorbeeld een boerenomelet eten of een eiwitshake drinken.

Tip #2: drink water voor de maaltijd

Het klinkt logisch dat je minder eet als je maag al vol zit met water en dat is het ook. Onderzoekers onderzochten dit en het bleek dat mensen die een halve liter water voor de maaltijd dronken inderdaad minder calorieën aten en ruim 40% meer gewicht verloren.

Het blijkt ook zo te zijn dat het drinken van water het metabolisme versnelt. Dit effect houdt gedurende een uur tot anderhalve uur na het drinken van water aan. In deze periode verbrand je 24 tot 30% meer calorieën dan anders.

Tip #3: gebruik kokosolie

Het klinkt niet echt logisch, dat je meer kan afvallen door iets te gebruiken wat voor 100% uit vetzuren bestaat maar het is echt waar. Het is niet de bedoeling dat je kokosolie gaat gebruiken bovenop de vetten die je al gebruikt. Het is de bedoeling dat je andere vetten (zoals margarine en vloeibare bak- en braadproducten) gaat vervangen voor kokosolie.

Kokosolie bevat MCT vetzuren. Dit type vetzuren verwerkt je lichaam op een andere manier dan de meeste vetzuren. Deze vetzuren worden direct door de lever opgenomen en voorzien je lichaam direct van energie. Hiermee ga je tot wel 120 calorieën per dag extra verbranden en zal je ook minder snel trek hebben waardoor je ook minder calorieën gaat eten.

Tip #4: drink groene thee

Dat groene thee gezond is wist je waarschijnlijk al. Minder bekend is dat groene thee de vetverbranding stimuleert. Dit komt door bepaalde antioxidanten waaraan groene thee rijk is. De bevorderen vetverbranding. Samen met kleine hoeveelheden cafeïne zorgt dit voor vetverbranding.

Je kunt groene thee zetten van groene thee bladeren of je kunt het gebruiken in de vorm van groene thee supplementen die speciaal op de markt worden gebracht voor mensen die willen afvallen.

Tip #5: drink zwarte koffie

Nu we het toch over vetverbranders hebben: ook de cafeïne in koffie zorgt ervoor dat je stofwisseling sneller gaat draaien. Uit onderzoeken is naar voren gekomen dat de stofwisseling 3 tot 11% sneller wordt als je koffie hebt gedronken.

Wil je afvallen dan zal je je koffie natuurlijk wel zonder suiker en melk moeten drinken zodat je niet teveel calorieën binnen krijgt.

Tip #6: vermijd toegevoegde suikers

Toegevoegde suikers zijn wel het slechtste wat je kunt eten als je wilt afvallen. Ze bevatten natuurlijk calorieën maar dat is niet eens het ergste. Ze laten de bloedsuikerspiegel snel stijgen wat nog veel kwalijker is. Door dit snelle stijgen gaat je lichaam veel insuline aanmaken. Zodra er veel insuline in de bloedbaan aanwezig is krijgen de hersenen het seintje om vet op te gaan slaan en vast te houden. Dit is natuurlijk wel het laatste wat je wilt als je wilt afvallen.

Het is in de praktijk niet zo eenvoudig om toegevoegde suikers te vermijden. Deze zitten tegenwoordig namelijk in heel veel producten. En het grote probleem daarbij is dat ze ook zitten in producten waarvan je het niet verwacht. Dat er suikers in koekjes en toetjes zit is voor de meeste wel logisch. Maar dat er toegevoegde suikers zitten in soep, vleeswaren en sausjes is voor de meeste toch wel een verrassing.

Daar komt nog bij dat er tig schuilnamen voor suiker op verpakkingen wordt gebruikt. Suiker schuilnamen zijn bijvoorbeeld dextrose, bietenstroop, galactose, glucose en glucosestroop. Lees daarom altijd goed het etiket voordat je iets in je winkelkarretje neer leg.

Tip #7: heb altijd gezonde snacks in huis

Het is altijd goed om gezonde snacks in huis te hebben. Het idee hierachter is heel simpel. Dit helpt voorkomen dat je naar ongezonde (zoete of vette) snacks gaat grijpen als je trek krijgt en een zwak moment hebt.

Ook als je de deur uitgaat is het handig om een gezonde snack bij je te hebben. Denk hierbij aan een appel, een wortel, snoepkomkommer, een gekookt ei of wat noten.

Tip #8: poets je tanden na het avondeten

Het klinkt heel bizar maar voor veel mensen werkt dit echt. Door je tanden na het avondeten te poetsen kom je minder snel in de verleiding om nog een late avondsnack te eten.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *