joo-effect voorkomen

Het jojo-effect voorkomen: hoe doe ik dat?

Je hoort het vaak: vrouwen die vele kilo’s zijn afgevallen, maar na de strijd tegen de overtollige kilo’s tijdens het oppakken van het normale voedingspatroon weer snel kilo’s aankomen.
Dit staat bekent als het jojo-effect en zal helaas voor vele herkenbaar zal zijn.
En dat is jammer, frustrerend en zelf gevaarlijk, daarom wat meer achtergronden bij het voorkomen van jojo-en bij afvallen.

Drie belangrijke tips om het jojo-effect voorkomen

Er zijn enkele belangrijke tips die je kunt volgen om te voorkomen dat je snel weer aankomt na het volgen van een dieet.

[wpsm_list type=”arrow”]

  • Volg geen crashdieet, want deze leveren enkel resultaat op de korte termijn op.
  • Creëer meer spierweefsel. Als je meer spieren hebt, heeft je lichaam meer energie nodig en val je dus meer af.
  • Pas je eetpatroon aan na het volgen van een dieet en ga gezonder eten en drinken.

[/wpsm_list]

 

Het gevaar van jojoën

Het risico van jojoën na diëten is dat je je steeds machtelozer gaat voelen. Er zijn studie die wijzen op een verhoogd risico op eetstoornissen en depressiviteit dat te herleiden is tot het jojoën van het lichaamsgewicht.
We horen van vrouwen die bijna ten einde raad nog een rigoureuzere methoden gaan volgen of zich focussen op dure wondermiddeltjes.
Ben je bewust dat goed kiezen helpt het afvallen te vergemakkelijken.

Met welk dieet voorkom je het jojo-effect?

Het snel weer kilo’s aankomen na het afvallen, hangt in hoge mate af van het soort dieet wat je hebt gevolgd.
Met een crashdieet (zoals het ziekenhuisdieet, het soepdieet, het sapdieet, het yoghurtdieet) willen grote groepen mensen liefst in zo kort mogelijkheid een aantal kilo’s afvallen. En snel afvallen met deze methodes kan, maar na het stoppen zijn de afgevallen kilo’s weer snel terug.
[wpsm_quote author=”” float=”right” width=”40%”]Denk na over: hoe wil ik gaan afvallen?[/wpsm_quote] Als je in één week 5 kilo wil afvallen, dan beheerst dit je hele leven. De voeding wordt tot een minimum beperkt. Je hebt honger en voelt je slap.
Ondanks deze inspanningen is de kans dat je na een paar weken weer op je oude gewicht zit levensgroot.
Daarom is het erg belangrijk na te denken over: hoe wil ik gaan afvallen?

Blijvend op gewicht blijven met bewegen

voorkom jojo-effect - koekje bij koffie

Met krachtsport bouw je aan meer spiermassa. Spieren zijn nodig om vet te verbranden, zelfs als je rust en het dagelijkse werk.
Daarom is het belangrijk als je eenvoudig blijvend wil afvallen om met krachttraining te gaan werken aan voldoende spiermassa.

 

Bewuster eten na volgen van dieet

Voor het voorkomen van het jojo effect is belangrijk om niet te snel af te vallen. Door maximaal een halve kilo per week af te vallen, laat je  het lichaam

merken dat er geen voedseltekort is.  Hierdoor voorkom je dat het lichaam op de ‘spaarstand’ gaat en minder gaat verbranden.
Aangetoond is dat het 20 minuten duurt voordat de hersenen een signaal sturen dat je maag vol zit. Eet je dus sneller dan 20 minuten je eten op, dan ben  je te snel. Door langzaam te eten, kun je meer genieten en ben je  bewuster bezig.
Vermijd verder verzadigde en transvetten. Er zit veel vet verborgen in bijvoorbeeld koekjes, kaas en vollemelkproducten.

 

Als je af wil vallen zonder na het volgen van een dieet weer aan te komen, is het belangrijk bovenstaande tips in acht te nemen.
In onze overzicht van beste diëten, kun je makkelijk zelf kiezen bij welke dieet het beste bij jouw past.
Een dieet dat goed bij deze tips aansluit, is dieet Mentale Dieetplan.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *