Blijf positief denken als je aan het afvallen bent. Als je naar het dieet kijkt en de oefeningen die je doet om gewicht te verliezen weet dan waar je het voor doet. Je bent op weg naar een doel, een streefgewicht. Kijk niet naar het dieet als een last maar een middel dat je helpt om je beter, energieker en mooier te voelen. Als je bijvoorbeeld drastisch koolhydraten aan het verminderen bent voor het ketodieet dan is het misschien zwaar in het begin maar eigenlijk weet je zelf ook dat het makkelijker wordt als je het volhoudt. Dat is met alles zo. Als je positief tegen het afvallen aankijkt is het makkelijker om vol te houden.

Eten als je emotioneel bent

Het komt vaak voor dat er gegeten wordt omdat iemand zich een beetje down voelt of emotioneel. Men begint te eten zonder erbij na te denken wat er allemaal naar binnen wordt gewerkt. Iedereen is wel eens emotioneel maar niet iedereen grijpt naar de snacks en zoetigheid. Uiteindelijk maakt dit je alleen maar meer teleurgesteld. Het eten lost niets op. Het is echter bewezen dat sporten juist wel helpt. Door te sporten komen endorfinen vrij welke je een beter gevoel geven.

Jezelf belonen als het goed gaat

Als het afvallen goed gaat dan mag je jezelf belonen. Ben je bijvoorbeeld in ketose geraakt na wekenlang strijden om de ketosticks de juiste kleur te laten krijgen? Dan begrijpt iedereen dat je het moeilijk gehad hebt. Jezelf een beloning geven is essentieel om de motivatie erin te houden. Beloon jezelf voor een keer met een leuke avond met snacks. Voor deze ene avond mag je je laten gaan. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen maar aan het dieet denkt. Je kunt ook nieuwe kleren kopen die passen bij je nieuwe lichaam. Als je ziet dat je kledingmaat veranderd is krijg je meer motivatie om het afvallen door te zetten.

Het is nooit hetzelfde
Elk lichaam heeft andere behoeften vereist een andere aanpak. Dit betekent dat iedereen een andere hoeveelheid eten nodig heeft en anders reageert op een dieet. De ene persoon kan afvallen met een bepaald dieet terwijl de andere persoon er kilo’s van aankomt. Het is ook mogelijk dat het dieet een keer gewerkt heeft maar later geen zoden meer aan de dijk zet.

Dit komt doordat het lichaam naarmate het ouder wordt verandert. Het lichaam heeft dan een andere behoefte gekregen. Als je jong en actief bent heeft het lichaam andere voeding nodig dan wanneer je ouder en minder actief bent. Het lichaamsformaat heeft ook invloed op de behoefte. Een groter lichaam heeft meer voeding nodig om te kunnen functioneren. Ga daarom nooit uit van wat een ander bereikt heeft maar denk aan jezelf.
Ongezond eten verwijderen
Als je niets in huis hebt wat je echt lekker vindt wordt het makkelijker om gewicht te verliezen en is het eenvoudiger om positief te blijven. Je hoeft dan niet iedere keer tegen jezelf te vechten als je de koelkast opent en je het enige dat je ziet zijn lekkere snacks. Het verlangen naar het eten worden hierdoor alleen maar groter. Dit leidt vervolgens bijna onvermijdelijk tot het moment dat je het niet meer kunt dragen en je er veel te veel van eet. Om deze situatie te voorkomen is het slim om al dit eten uit je huis te verwijderen zodat je niet met jezelf in gevecht raakt.