Wat is een koolhydraatarm dieet?

Een erg populaire vorm van dieeten is het koolhydraatarme dieet. Er zijn zowel op internet als in diverse magazines veel positieve ervaringen te lezen. Mensen die meer dan 20 kilo zijn kwijtgeraakt door deze manier van dieeten te hanteren zijn geen uitzondering.

Hoe ziet een kolhydraatarm dieet eruit?

Een koolhydraatarm dieet verschilt in grote mate van de voedinginname van de meeste Nederlanders. Dit komt omdat erin vrijwel al het eten dat wij op een dag binnenkrijgen vaak erg veel koolhydraten aanwezig zijn.

Hierbij moet je denken aan voedsel als pasta en rijst, maar ook brood. In onze cultuur is het haast ondenkbaar dat je de dag niet begint met een paar sneetjes wit brood met hagelslag of pindakaas.

Bij een koolhydraatarm dieet zorg je ervoor dat je deze soorten voeding uit je dieet weghaalt. Dit betekent dus dat je brood en pasta volledig zal moeten opgeven.

Wat is het effect van een koolhydraatarm dieet?

Wanneer je veel koolhydraten binnenkrijgt zal je lichaam deze opslaan waardoor je aankomt. Een ander neveneffect van het eten van de verkeerde soorten koolhydraten is dat je lichaam dan vaak juist meer eten nodig heeft.

Hierdoor krijg je niet alleen veel koolhydraten binnen, maar ga je ook nog eens meer eten. Wanneer je koolhydraten uit je voedinginname verwijdert zul je dan ook twee vliegen in één klap slaan.

Wat mag je wel eten?

De vraag is natuurlijk met wat voor voedingsstoffen je de koolhydraten gaat vervangen. Dit doe je door veel meer goede vetten en met name eiwitten te eten.

Je lichaam zal dan de energie voornamelijk halen uit vetten en eiwitten. Hierdoor komt je lichaam eerder in een staat van ketose. Dit is een staat die je ook bereikt wanneer je gedurende een periode gaat vasten.

Ketose heeft een aantal zeer positieve gevolgen voor je lichamelijke gezondheid. Een recente ontdekt effect is dat het ook beter is voor je geheugen. Ouderen die last hadden van dementie konden weer beter gebeurtenissen herrinneren wanneer ze in een staat van ketose terecht kwamen.

Niet alleen gezond voor je lichaam dus, maar ook voor je brein!

Het mes snijdt aan twee kanten

Zoals al eerder genoemd zul je met een koolhydraatarm dieet minder trek hebben in eten gedurende de dag.

Dit komt omdat je lichaam energie langzamer ontrekt uit eiwitten en vetten dan uit slechte koolhydraten. Dit heeft weer als gevolg dat je de dag langer vol kunt houden, met minder eten!

Zo profiteer je dus dubbel van het effect.

Mag ik helemaal geen koolhydraten meer eten?

Het is in de praktijk vrijwel onmogelijk om helemaal geen koolhydraten meer tot je te nemen. Dit komt omdat er ook koolhydraten aanwezig zijn in gezonde voedingsproducten, denk onder meer aan groenten.

He tis belangrijk om wel groenten te blijven eten om belangrijke voedingstoffen binnen te blijven krijgen. Probeer echter producten zoals brood echt helemaal te vermijden zoals eerder gezegd.

In het begin zul je misschien merken dat het lastig is om brood helemaal uit je dagelijkse dieet weg te snijden. Na verloop van tijd zul je echter zeker merken dat het makkelijker zal worden om geschikte vervangers te vinden.

He tis dan ook voornamelijk een mentale zaak om je dieet aan te passen. Veel mensen vallen namelijk terug in oude gewoonten en gedragdspatronen wanneer het op eten aankomt.

Hulp nodig?

Wanneer je graag wat professionele hulp wilt inschakelen bij het opstellen van een koolhydraatarm dieet kun je het beste een diëtist inschakelen. Deze kan je helpen bij het stellen van de juiste doelen en ondersteunen bij het opstellen van een passend dieet.

Veel succes!